Logo KBBA

RUMAH KAMI Part 1

March 02, 2017

Salam

hai selamat pagi
Aku sebenarnya dah lama nk kongsikan dengan korang
Pasal rumah baru kami
Kalau korang follow ig aku dekat @permatabiru0310
Adalah sikit2 aku maklumkan
Pasal aku dengan rasminya dah sebulan pun
Pindah ke perlis
Bukan pindah pejabat okay!

Tapi pindah rumah selepas
Rumah kami yang baru mula di bina pada
01 OKTOBER 2016 dah siap sepenuhnya pada
20 DISEMBER 2016


proses pembinaan rumah kami

HAaa jangan terkejut pula
Aku ambik masa dalam 3 bulan je nak siapkan rumah 
(bukan aku lah yang buat..upah tukang rumah la...)
dengan ukuran lebih kurang
40 x 21 kecik molek je standard size rumah teres jer...
berjaya juga disiapkan
Sekadar yang termampu :)

Masa nak buat rumah nie
memang kami target nak siapkan rumah sebelum
wedding adik aku Chinesse New Year hari tu
Alhamdulillah..siap seperti yang di rancangkan..
Lebih Kurang Sebulan juga
masa yang kami ada untuk "touch Up" balik rumah baru
termasuk Cat dan susun atur barang-barang dalam rumah

Masa dalam pembinaan

Rumah aku nie ada 3 bilik dan 1 bilik air
Bilik air ni aku buat asing la satu bilik mandi dan satu lagi toilet
kalau ikut aku mmg demad nak ada 2 bilik air satu lagi dalam bilik hahaha
tapi mengenangkan nak duduk pun 4 beranak je..
en.hubby kata biarlah bilik Utama besar sikit
so decide buat satu je bilik air dekat dapur

Design rumah nie mula-mula
kami yang lukis dan bagi dekat tukang rumah suruh dia bagi anggaran harga
Lepas tu tukang ubah sikit-sikit design tu nak bagi nmpk ruang tamu luas sikit
so, jadilah yang macam dah sedia ada sekarang.


Anggaran Harga keseluruhan?
nak buat rumah nie mmg kena ada duit Spare
kadang-kadang terlari juga dari anggaran kasar tu
tapi aku calculate rumah aku tak mahal pun habis dalam around RM60k
rumah basic tak ada tile
tapi harga nie sebenarnya boleh lagi jimat kalau korang pandai pilih tukang 
dan patern rumah yang korang nak

macam kami target nak buat rumah
"asal ada sahaja"
takde demand nak sebesar Banglo pun
alhamdulillah Allah permudahkan segalanya :)
insyallah ada rezeki boleh tambah pelahan-pelahan
bagi lagi besar *_*


kerja-kerja wiring

alhamdulillah  elektrik dah sambung

Insyallah kalau ada rezeki akan datang
nak tambah sikit rumah dekat bahagian belakang + tile satu rumah
plan akan datang mungkin perlukan lagi RM15k - 20 k lagi  hehe
(fuhhh..) berasap juga poket hehe

Doakan aku di murahkan rezeki selalu ye ^_^


pssst pandang rumah aku nie  x dapat sepenuhnya sebab rumah aku nie patern memanjang...
i'ousslls segan nak ambik dari pandangan rumah jiran.. hehehe
yang nampak bumbung sikit tu rumah MY Father (sebelah-sebelah aje) DEKAT hehehe

Thanks Reading here !




You Might Also Like

6 pesanan ditinggalkan

  1. Org ckp lagi murah kalau buat sendiri kan daripada beli rmh yg sedia ada. Dah tu pros dia blh design sendiri mcm yg kita nak. Teringin nak ada rmh sendiri jugak kelakkk. Skrg tak blh dulu 😂

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..dah ada rumah sendiri..:)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah ada rumah sendiri... atas tanah lagi tu.... Moga dimurahkan rezeki lagi, dapat tambah mana yang patut kan... yang penting asas dah ada......

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah dpt buat rumah landed, semoga dimurahkan rezeki dpt buat sperti yg dihajati

    ReplyDelete
  5. Salam singgah sini...Alhamdulillah dah ada rumah sendiri....best rasa kalau dapat duduk kat rumah sendiri....

    ReplyDelete
  6. Salam singgah sini...Alhamdulillah...bestnya ada dah rumah sendiri...

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini ^O^